Förändrare vill bevara kittet

SHEPONTUS Pontus Bodelsson. Arkivfoto: Sandra Henningsson

De senaste åren har gått i krisens tecken för dagstidningarna. Ett ­perfekt läge för Pontus Bodelsson – en förändrare som älskar omöjliga uppdrag. I onsdags utsågs han till ny vd för Helsingborgs Dagblad.

2001 startade Wikipedia. För de traditionella uppslagsverken som National­encyklopedin upplevdes Wikipedia i det närmaste som en dödsdom. När Pontus Bodelsson blev vd för Nationalencyklopedin hösten 2007 var konkurrensen mellan uppslagsverken stenhård.

– Det förändringstryck som uppslagsverken drabbades av kom lite senare till dagspressen. Jag tror att jag kan ha med mig lite erfarenheter om hur vi tänkt och gjort för att hitta tillbaka till lönsamheten. Svaren är absolut inte desamma men frågorna kan vara snarlika, säger han.

Pontus Bodelsson har aldrig tidigare arbetat i tidningsbranschen men har arbetat på medieföretag som MTG, reklambyrån Mor och så NE. Han har dessutom gjort sig känd som ledarskapsföreläsare.

Vad är din styrka som ledare?

– Jag är för det första mån om att det ska finnas begripliga, långsiktiga mål. För det andra att visa tillit och lita på folk när man fastställt ­riktningen, säger Pontus Bodelsson.

– Sen handlar det också om att inspirera. Man måste jaga det meningsfulla. Varför gör vi det här? Och hitta lusten, att känna glädje inför jobbet.

Du var engagerad i Lunds studentliv, bland annat som karnevalsgeneral. Är det en lärdom därifrån?

– Man betalar inte människor i Lund och man kan inte tvinga ­någon att arbeta, så man får hitta andra ­vägar. Då blir lusten oerhört viktig och jag är så naiv att jag tror att det gäller också i arbetslivet.

Varför slutar du på NE?

– När det gäller NE så har vi efter mycket arbete kommit fram till en lönsam plattform. Nu ska vi ta nästa steg och bli ett helt digitalt utbildningsföretag. Jag kan antingen sluta nu eller om tre år, det vore galet att hoppa av under produktutvecklingen.

NE har satsat mycket på skolan. Ett problem för dagstidningar är att de har svårt att nå unga. Vad tror du behövs för att unga ska läsa tidningen ?

– Jag tror att man måste definiera användning på ett annat sätt än idag. Vad vi pratar mycket om på NE är att öka användandet och nyttan av våra produkter. Tänker man användning så kommer man bort från tänket: Är det boken mot nätet, nätet mot mobilen, mobilen mot läsplattan? Kan vi bara se till att folk använder oss mer kan vi därifrån se till att vi överlever ekonomiskt.

Hur kan man omvandla ett stort användande på en nyhetssajt till ­intäkter?
– Det finns tre delar: trovärdighet, spridningskanal och skräddarsydd produkt. Det kan vara så att en särskild målgrupp som är speciellt intresserad av förädlad information från en trovärdig källa, som de når via exakt rätt kanal, är beredda att betala.

Det låter som att du tror att man kan ta betalt för innehåll på nätet?
– Jag vet inte, det återstår att se. Jag tror inte att man kan ta betalt för en allmän nyhetssajt som den ser ut idag.

En diskussion som finns är om ­annonser och nyheter kan föras närmare varandra. Tror du att det är en väg att gå för att öka intäkterna?
– Nej, jag tycker att det faller på trovärdigheten. Det blir en annan produkt. En seriös kunskapsprodukt som NE eller en seriös tidning som HD kan inte dra det hur långt som helst. Då står vi inte för vårt uppdrag.

Vad ser du som dina viktigaste uppdrag?
– Det handlar om att bevara det meningsfulla för medarbetare och läsare. Det innebär att se till att demokratin fungerar och att vi finns för samhällets bästa. ­Kunskap, nyheter och information fungerar som ett kitt i samhället som gör att vi kan prata med varandra. Där har hela mediebranschen en enormt viktig uppgift att fylla.

Varför ska man annonsera i en dagstidning i dag?
– För att nå användare.

Men nå användare kan man göra på nätet också, till lägre pris och med högre träffsäkerhet.
– Lika lite som vi pratar om NE som en bok och en sajt tycker jag att man ska se HD som en papperstidning och en nyhetssajt. Det är farligt om man låser in sig och ser tidningen bara som en pappersprodukt. Man bör tala om hela paletten av sätt att nå läsarna. Det man erbjuder är att nå våra läsare oberoende av kanal.

Vad ser du som HD:s viktigaste ­kanal idag?
– Det är väldigt lätt att som på NE:s tid säga att boken är död. Att det bara är internet som gäller. NE har de största intäkterna från nättjänsten men det finns väldigt många som fortfarande vill bläddra i en bok. Jag tror att de allra flesta vill ta till sig kunskap, information och nyheter i samtliga kanaler.

Kommer papperstidningen att dö ut?
– Det kommer i så fall att ta lång tid.

 

FAKTA
Pontus ­Bodelsson
Aktuell: Tillträder i början av nästa år som vd för Helsingborgs Dagblad.

Ålder: 43 år.

Familj: Fru och två barn.

Bor: Villa i Bjärred. Uppvuxen i Klippan.

Utbildning: MBA och jurist­examen från Lunds universitet.

Karriär: Ledare för Lunda­spexarna, Karnevals­general, ­Trainee på MTG, vd för ­reklambyrån Mor, grundare och vd för undersökningsföretaget QuickWise, marknadsstrateg Ikea, vd Nationalencyklopedin.

Bästa jobb hittills: QuickWise ”En klassisk entreprenörsperiod där vi började från noll och byggde upp något”.

Sämsta jobb hittills: Trainee på MTG ”Den företagskulturen som var då kunde jag inte leva med. Det var bara pengar, piska och prestige som drev medarbetarna.

Vilka tidningar läser du: Sydsvenskan, Fokus, Resumé, Dagens Media, Dagens Industri och HD på nätet. Jag älskar också att ramla över tidningar som jag inte visste fanns. Att ägna en halvtimme åt en värld man aldrig har varit i är oerhört inspirerande.

Startsida på datorn: NE.se

Senast lästa bok: Christina Jutterströms ”Uppfostrad av män”.

Hur går det i valet: Det går bra, haha.

 

Text: Viktor Ström