Bergving redo ta ett steg till

Maria Bergving. Foto: Jenny Leyman

När låsjätten Assa Abloy tar över Cardos verksamhet i april lutar det åt att Maria Bergving, som i dag jobbar som kommunikations- och marknadsansvarig inom Cardo, kommer att ta en plats i ledningen för divisionen Entrance Systems.

− Det ska bli väldigt spännande att få möjlighet att utveckla Assa Abloy i regionen, säger hon.

Officiellt tar Assa Abloy över Cardos verksamhet den 4 april, och om allt går som planerat kommer Maria Bergving att ta plats som kommunikations- och marknadsansvarig i Entrance Systems, den division som förvärvat Cardo och nu får 6 000 anställda.
− Om allt går i lås kommer jag att hjälpa till att bygga upp den nya divisionen. Uppköpet betyder att verksamheten mer än fördubblas, säger hon.
− Assa Abloy har en väldigt tydlig tillväxtagenda så det kommer att bli en spännande resa.

Maria Bergving har jobbat inom Cardokoncernen sedan slutet av 1990-talet.
− Det var inget medvetet branschval utan det var Cardos internationella verksamhet som lockade mig, säger hon.

Efter några år som marknadschef på ett av Cardos dotterbolag blev hon erbjuden en tjänst som marknadsansvarig för affärsområdet Cardo Pump i Göteborg.
− Efter bara några veckor i Cardo skickades jag till Beijing på egen hand, och har fortsatt att resa sedan dess. Förra året hade jag 130 resdagar, säger hon.

Efter några år i Göteborg fick Maria Bergving en tjänst som kommunikationsdirektör för hela koncernen. Hon veckopendlade till Malmö under ett och ett halvt år innan familjen bestämde sig för att flytta till Skåne.
− Jag har bott här sedan 2006 och trivs fantastiskt bra.

− Det har skett en väldigt stor omställning i bolaget som varit oerhört spännande och utvecklande. Det som framför allt lockade mig till tjänsten var helhetsansvaret att bygga upp en ny kommunikationsstrategi, och arbeta med alla delar av både intern och extern marknadsföring, inklusive investerarrelationer. Att jag tidigare jobbat i verksamheten gör det lättare att koppla strategin till verkligheten.

Sedan 2006 ingår Maria Bergving i Cardos koncernledning och 2009 blev hon även sälj- och marknadsansvarig för en av Cardos divisioner, Cardo Flow Solutions.

Som kvinna i bolagets översta skikt har hon fört en ganska ensam tillvaro.
− I många år i min karriär har jag varit yngst och samtidigt den enda kvinnan. Det är en mansdominerad värld, men det är en värld jag trivs och känner mig hemma i, säger hon.

Nu ser hon fram emot att fortsätta sitt arbete i en ny miljö och utveckla andra varumärken.
− Det finns många likheter mellan Cardo och Assa Abloy. Jag kommer att jobba med marknadsstrategier, hur vi går till marknad i olika distributionskanaler och med olika varumärken, och vidareutveckla den externa och interna kommunikationen – samtidigt som jag vill arbeta för att sätta Assa Abloy på kartan i regionen på samma sätt som vi gjort med Cardo. Jag ser bolaget som en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen, och på sikt också en av de största.

− Det första jag ska göra är att resa ut och lära känna organisationen. Det ska bli jättespännande.
FAKTA
Vilka tidningar läser du? Oj, många: Sydsvenskan, Svenska Dagbladet, DI, Financial Times, Harper’s Bazaar, brittiska, amerikanska och franska Vogue, Paris Match, diverse utländska dagstidningar beroende på var jag befinner mig, branschtidningar med varierande behållning, makens ”Allt om historia” med förhållandevis stor behållning.

Vilken bok inspirerar dig? Just nu Tony Blair’s memoarer, drygt 800 sidor skrivna ur ledarskapsperspektiv, nutidshistoria ”behind the scenes”.

Senaste semesterresan? En veckas skidåkning med familjen i Lindvallen, Sälen.

Smartaste vardagsprylen? Min Ipod har gjort mig sällskap på många flygplan och löprundor/treadmills de senaste åren; fylld med beklämmande mycket amerikansk västkust men också nyare bra som Nickelback och Lifehouse.

 

Text: Sara Assarsson