Gammal kärlek rostar aldrig

Halldora och Christian von Koenigsegg har placerat demonstrationsrummet alldeles intill slutmonteringen, bland annat för att köparna ska se när montörerna pysslar med det sista finliret på deras nya bil. Foto: Amelie Herbertsson

Sveriges tredje biltillverkare, ­Koenigsegg, har fått en lugnare tillvaro sedan man hoppade av Saab­affären. Efter flera förlustår har Christian och Halldora von Koenigsegg förvandlat röda siffror till svarta. Nu avslöjar paret vad man hade tänkt göra med Saab om affären hade gått i lås.

Inne i fabriken på den tidigare flygflottiljen F10 i Ängelholm poleras det intensivt på den vita bil som strax ska levereras till köparen.

Det är den 84:e Koenigseggen sedan starten. Bilen är en Agera R, en supersportbil i tiomiljonersklassen utrustad med en femliters V8 med dubbelturbo som ger drygt 900 hästkrafter när den går på 95-oktanigt bränsle. Fylls tanken med etanol ökar effekten till cirka 1 100 hästkrafter.

Toppfarten ligger på drygt 400 kilometer i timmen.

Allt måste vara perfekt in i minsta detalj då kunderna minst sagt ställer höga krav.

– Kunden får välja speciallack och många vill gärna vara med och sätta sin personliga prägel på interiören. Oftast har vi köpare med stort teknikintresse, folk som förstår sig på prestandan, förklarar Halldora von Koenigsegg, marknadschef hos Koenigsegg Automotive AB med ett femtiotal anställda.

– Ibland kommer kunderna hit med eget flygplan eller helikopter och därför är det smidigt att vi ligger alldeles intill flygfältet, fortsätter hon.

Maken Christian von Koenigseggs bilbyggardröm började redan i femårsåldern då han skruvade isär leksaksbilar för att se hur saker och ting satt ihop.

Tjugo år gammal startade han sitt första företag. Tillsammans med en vän importerades och såldes allt ifrån plastpåsar till frysta höns. Verksamheten gick upp och ner, men var ändå hyggligt lönsam för de båda unga kompanjonerna.

Drömmen att bygga en egen bil fanns där hela tiden. Flåklypa Grand Prix, den norska dockfilmen från 1975 om en cykelreparatör som byggde sin egen tävlingsbil kallad Il Tempo Gigant, var främsta inspirationskällan.

Halldora von Koenigsegg har varit med sedan starten av företaget 1994. Hon och Christian von Koenigsegg har varit tillsammans sedan de träffades i skolan.

– Det var kärlek vid första ögonkastet. Att både driva ett företag och ha en familj tillsammans har fungerat väldigt bra under alla dessa år, säger Christian von Koenigsegg.

Under större delen av 2009 sattes dock familjelivet på hårt prov. Koenigsegg var på väg att ta över Saab Automobile, men i slutet av november drog man sig ur affären efter att processen dragit ut på tiden.

– Den perioden var oerhört tuff. Vi hade ju företaget och familjen att ta hand om samtidigt, säger Halldora von Koenigsegg.

Christian von Koenigsegg avslöjar att den affärsplan som man hade tänkt genomföra skiljer sig radikalt från den som Saabs nuvarande ägare Spyker har.

– Vi hade inte satsat på att bli en volymtillverkare utan hade tänkt oss en årsproduktion på högst 80 000 bilar. Istället hade vi satsat på lite dyrare prestandamodeller under konceptet ”Saab by Koenigsegg” som vi hade kunnat ta bra betalt för. Det är inte volymen som avgör om du är lönsam utan marginalerna, säger han och tillägger att det även hade kunnat bli aktuellt med moderna versioner av Saabklassikerna Sonett och 92.

Åren 2005 till 2008 uppgick de samlade förlusterna för Koenigsegg Automotive AB till cirka 70 miljoner kronor, enligt årsredovisningarna.

Men under de senaste två åren har det vänt. För verksamhetsåret 2009 redovisade bolaget en vinst före skatt på 3,1 miljoner kronor.

Bokslutet för 2010 håller just nu på att sammanställas, men även fjolårets resultaträkning kommer att visa svarta siffror, enligt Christian von Koenigsegg.

– Det handlar om en miljon eller två, säger han.

Några planer på att börja tillverka lite enklare och billigare Koenigseggmodeller för att få upp volymerna har inte paret von Koenigsegg.

– Vår marknad är det absoluta toppskiktet när det gäller sportbilar. Det krävs oerhört stora investeringar om vi ska börja konkurrera på ytterligare en marknad. I segmentet under oss finns tillverkare som Ferrari och Porsche och de har stora koncerner som Fiat och Volkswagen bakom sig, säger Christian von Koenigsegg.

Att börja tävla i egen regi finns heller inte på agendan.

– Det är viktigare att sätta hastighets- och varvrekord, inte minst då dessa får stor exponering i sociala medier, som Youtube. Dessutom finns det för närvarande ingen klass där vi kan tävla med våra bilar. Men skulle något team vara intresserat av att ordna en tävlingsklass med supersportbilar som våra, och där deltagarna får köpa eller hyra bilarna, är vi intresserade, säger Christian von Koenigsegg.

Däremot finns det planer på att öka satsningarna på merchandise.

– Inte minst smycken med Koenigs­eggemblemet. Vi samarbetar redan idag med en smyckestillverkare i Helsingborg, säger Halldora von Koenigs­egg.

Någon egen Koenigsegg äger däremot inte paret von Koenigsegg.

– Vi kör varsin Saab. Men det händer att vi ibland lånar en bil och kör iväg någonstans själva över en helg. Om vi lyckas få barnvakt förstås, säger Halldora von Koenigsegg.

 

Text: Niclas Ericson

Foto: Amelie Herbertsson

 

BAKGRUND

Koenigseggs historia 0–100 på tre sekunder

1994: Christian von Koenigsegg och pappa Jesko von Koenigsegg grundar Koenigsegg Automobile AB. Logotypen är baserad på familjens släktvapen.

1995: Tillverkningen av den allra första prototypen startas i en industrilokal i Olofström med hjälp av ett Nuteklån på 1,5 miljoner kronor.

1996: Den första körbara prototypen står färdig. Med en Audi 4,2-liters V8 på 430 hästkrafter uppges bilen toppa 300 km/tim.

1999: Företaget hamnar i akut finansiell kris. Ett nytt bolag startas, Koenigsegg Automotive AB, då det gamla bolaget har en stor andel upparbetade fordringar till familjen Koenigsegg. Familjen får istället aktier i det nya bolaget tillsammans med ett antal underleverantörer och några bilentusiaster.

2003: I februari brinner fabriken Margaretetorp i nordvästra Skåne ned. Ängelholms kommun erbjuder nya lokaler på flygflottiljen F10:s område.

2005: En nyemission genomförs, där nuvarande partnern Bård Eker går in som en av huvudägarna. Samma år sätter en Koenigsegg CCR ett världsrekord för produktionsbilar på italienska Nardobanan med en toppfart på 388 kilometer/tim.

2006-2008: Tillverkningen börjar ta fart.

2009: På bilsalongen i Genève i mars visas konceptbilen Quant, en elbil täckt med solceller runt karossen.

2009: Ett konsortium bakom Koenigsegg meddelar i juni att man köper Saab Automobile. I november samma år drar man sig ur affären.

2010: En ny modell presenteras, Koenigsegg Agera, som ersätter modellerna CCX/CCXR.

2011: På Genèvesalongen visas modellen Agera R med en modifierad motor på 1 100 hästkrafter för att kunna köras på E85.