Spiideo ska hjälpa världens idrottare att sätta nya rekord

Fredrik Ademar, produktansvarig och Patrik Olsson, vd, visar hur Spiideos installation på Friidrottens hus i Göteborg fungerar. Foto: Jenny Leyman Fredrik Ademar, produktansvarig och Patrik Olsson, vd, visar hur Spiideos installation på Friidrottens hus i Göteborg fungerar. Foto: Jenny Leyman

Med ny vd och tillgång till Axis partnernätverk ska 2016 bli året som Malmöbolaget Spiideo etablerar sig på marknaden. Bolagets mjukvara för bildanalys och tjänst för avancerad videoinspelning, som används för att spela in träningsmoment inom ett flertal sporter, testas nu av bland annat MFF.

– Inom elitidrott har man arbetat med videoanalys länge, men vi gör den här typen av analys tillgänglig för många fler än de yttersta elitidrottarna, säger Patrik Olsson, vd för Spiideo. Med vår teknik behöver utövaren inte ha någon som står bredvid och filmar under träningen.

Patrik Olsson, vd för Spiideo. Foto: Jenny Leyman

Patrik Olsson, vd för Spiideo. Foto: Jenny Leyman

Spiideos system bygger på att fasta Axis-kameror installeras på idrottsanläggningar. Med hjälp av egenutvecklad mjukvara för bildanalys kan bilder från flera kameror sättas samman till en högupplöst videoström. Genom en molnlösning kan användare ta del av videon på distans och i realtid byta kameravinklar och markera särskilt intressanta sekvenser.
– Vi fokuserar på att göra högupplöst video så tillgänglig som möjligt. Mobiler och surfplattor har så klart bidragit till att öka tillgängligheten för idrottare, det finns fortfarande många begränsningar och har man inte tillräckligt bra videomaterial så spelar det ingen roll hur många anställda man har som försöker analysera materialet.

Spiideos mjukvara identifierar till exempel löparbanor och idrottare. Bilden är en skärmdump från en träning i Friidrottens hus i Göteborg.

Spiideos mjukvara identifierar till exempel löparbanor och idrottare. Bilden är en skärmdump från en träning i Friidrottens hus i Göteborg.

Spiideo grundades 2012 och är delvis sprunget ur bildanalysgruppen på Lunds tekniska högskola. Under hösten har företaget flyttat från Lund till Malmö och har idag tio anställda, där majoriteten arbetar med mjukvaruutveckling. I december rekryterades Sony Mobiles tidigare mjukvaruchef Patrik Olsson till vd-posten.
– Vi har växlat upp rejält under hösten och vi ser att det börjar komma in förfrågningar från flera håll.

Daniel Raneland Erik Zivkovic vd Patrik Olsson visualiserar hur lika funktioner och tjänster kopplas samman. Hunden Zong är bolagets maskot. Foto: Jenny Leyman

Daniel Raneland Erik Zivkovic vd Patrik Olsson visualiserar hur lika funktioner och tjänster kopplas samman. Hunden Zong är bolagets maskot. Foto: Jenny Leyman

Bland kunderna finns bland annat Malmö FF:s ungdomsverksamhet och Friidrottens hus i Göteborg. I december fick Spiideo i uppdrag av europeiska simsportförbundet LEN att spela in alla 240 lopp vid kortbane-EM i Israel.
– Det gav alla nationer samma förutsättningar att analysera loppen, säger Fredrik Ademar, produktansvarig. Vi har en bra diskussion med förbundet om att kunna göra samma sak under kommande tävlingar.

Fredrik Ademar, produktansvarig på Spiideo. Foto: Jenny Leyman

Fredrik Ademar, produktansvarig på Spiideo. Foto: Jenny Leyman

I slutet av förra året tog Spiideo in kapital från bland annat LMK Venture. Patrik Olsson vill inte specificera hur mycket pengar det handlar om, men säger att det handlar om tillräckligt mycket pengar för att företaget ska kunna arbeta i en stabil miljö under ett till två år.
– 2016 är vårt etableringsår. Vi har kontakt med klubbar i Danmark, Tyskland och USA och vi kommer att göra vår första utlandsinstallation i år. Att vi har tillgång till Axis partnernätverk gör att vi kan göra installationer på alla marknader där deras kameror finns.

Spiideos huvudspår är video för tränare och idrottsutövare, men man har även möjlighet att sända video på nätet under till exempel friidrottstävlingar.
– Vi kan sända ett utsnitt av bilden utan att det kräver någon kameraman på plats, säger Patrik Olsson. Det ger föräldrar möjlighet att se tävlingar om man inte kan vara på plats och klubbarna kan tjäna lite pengar genom intäkter på pay per view.

Vd Patrik Olsson och Fredrik Ademar, produktansvarig, visar hur Axiskamerorna fungerar. Foto: Jenny Leyman

Vd Patrik Olsson och Fredrik Ademar, produktansvarig, visar hur Axiskamerorna fungerar.
Foto: Jenny Leyman

Fredrik Ademar säger att bolagets teknik i framtiden mycket väl kan komma att finnas på andra platser än rena idrottsanläggningar.
– Vi har bestämt oss för att fokusera på sport, men det finns så klart en efterfrågan inom andra vertikaler på teknik för att spela in video från många vinklar, bildbehandla och leverera snabbt.