Hemmakväll öppnar sin första konceptbutik på Väla i Helsingborg där de satsar fullt ut på godis i alla dess former.

Anna Schollin-Borg är butikschef Anna Schollin-Borg är butikschef för Hemmakväll på Väla - kedjans första med fullt fokus på godis och snacks, men utan film. Foto: Jenny Leyman

Godis den nya kärnan för filmkedjan

Helsingborg, Skåne

Stephan Andersson är vd för Landskronabaserade Hemmakväll. Lagom till godishögtiden påsk öppnar kedjan sin nya konceptbutik på Väla centrum, en butik helt byggd kring godsaker.

Vad är det för butik ni öppnade i veckan?
– Detta är vårt nya koncept och också lite av ett test. Vi har jobbat i ett och ett halvt år med det. I våra traditionella butiker har vi haft film som kärnverksamhet. Men idag har man andra sätt att konsumera film och hyr den inte fysiskt i samma utsträckning. Sedan början av 2013 har vi ställt om och gått alltmer mot det ätbara som kärnverksamhet. Och då är det lösgodis som är huvudprodukten.

Vad går det nya konceptet ut på?
– Vi ska jobba med kundupplevelsen och vara inspirerande, det är ett nytt sätt att presentera godis. Det vi har adderat är presentförpackningar. Det är förpackningar som kanske används till något helt annat egentligen, som man kan fylla med godis och kreera sin egen lösning. Vår tanke är att det här kan ersätta vinflaskan när man går bort på helgen.

Slutar ni helt med film?
– De flesta lägen där vi finns runt om i landet är destinationslägen, dit man aktivt behöver ta sig. Filmen har varit lockprodukten. Det här konceptet bygger mer på impuls. Så där vi ligger i högintensiva trafiklägen, som här på Väla, har vi valt att inte ha med filmen. Men vi satsar vidare på film i andra delar av kedjan. Butikernas olika förutsättningar får avgöra.

Ni har en ny etableringsstrategi – vad går den ut på?
– Det är just högintensiva trafik- och impulslägen, på gågatan eller i köpcentrum. Vår strategi är cirka femtio nya etableringar med det här konceptet över tre år. Vi kommer också att konvertera delar av kedjan. Det är en ganska aggressiv strategi, men vi tror mycket på det vi gör. I och med att det är en testperiod här i början kommer de första etableringarna att vara i egen regi, men sedan öppnas det för franchisetagare.

Hur viktigt är påskgodiset för er?
– Påsken är en stor högtid med en tradition av att äta godis, så för oss är den jätteviktig. Påsken är större än vad julen är. Men vår allra största dag är när vi firar ”lösgodisets dag” i september.

 

Vd Stephan Andersson i Hemmakvälls konceptbutik på Väla i Helsingborg. Foto: Jenny Leyman

Vd Stephan Andersson i Hemmakvälls konceptbutik på Väla i Helsingborg. Foto: Jenny Leyman

Fem frågor: Hemmakväll

  1. Vad? Butikskedja med filmer, godis och snacks.
  2. Var? Huvudkontor och centrallager i Landskrona. Butiker över hela landet.
  3. När? Startade som Videomix 1994. Kedjan bytte namn till Hemmakväll 2008.
  4. Hur? Ny strategi med fokus på det ätbara, utan film.
  5. Varför nu? Öppnar första butiken med det nya konceptet på Väla centrum.

Hemmakväll – i siffror

  • Hemmakväll har 90 butiker över hela landet. Fördelningen mellan franchisedrivna och direktägda butiker är 50/50.
  • Total sysselsätter Hemmakväll cirka 900 anställda, inklusive franchisebutikerna.
  • Det brutna räkenskapsåret 2014/2015 omsatte Hemmakväll AB 424 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 5,4 miljoner kronor. Bolaget hade 176 anställda.
  • Kommer inom kort att ha 255 sorters godis i sortimentet. Räknar med att leverera cirka 3 500 ton lösgodis från lagret i Landskrona under 2016.