Mediejätte blir huvudägare i skånsk kommunikationsbyrå

Egmont Publishing har köpt nästan hälften av aktierna i den digitala Malmöbyrån Kan. Köpet är ett led i Egmonts satsning på att växa inom digital kommunikation och marknadsföring.
Per Harrysson är vd för kommunikationsbyrån Kan som har fått en ny huvudägare i Egmont Publishing. Foto: Jenny Leyman Per Harrysson är vd för kommunikationsbyrån Kan som har fått en ny huvudägare i Egmont Publishing. Foto: Jenny Leyman

Egmont Publishing förvärvar 45 procent av aktierna i Kan. Därmed blir affärsdivisionen inom den nordiska mediekoncernen största ägare i Malmöbyrån som i fjol omsatte 51 miljoner kronor och redovisade en vinst på 7,2 miljoner kronor.

Det primära syftet med köpet är att komma åt Malmöbyråns kompetens inom digital kommunikation och marknadsföring.
– Vår tanke med förvärvet är att utveckla byrån tillsammans med Kans övriga ägare, det är en offensiv satsning, säger Per Kjellander, vd för Egmont Publishing.
– Huvudinriktningen är att Kan ska växa och att vi inom Egmont ska bidra till att bolaget tar ytterligare positioner på byråmarknaden.

Per Kjellander är vd för Egmont Publishing.

Per Kjellander är vd för Egmont Publishing.

Hur kom ni i kontakt med Kan?
– Jag ringde till deras styrelseordförande, förklarade att vi är imponerade av företagets verksamhet och undrade om de var intresserade av en dialog för att tillsammans staka ut framtiden, säger Per Kjellander.

Kan grundades 2005 och har idag cirka 60 medarbetare. Säljare är byråns tio grundare, bland andra vd Per Harrysson som inte vill avslöja köpeskillingen.
– Vi har valt att ligga lågt med köpeskillingen och kommenterar inte pengarna. Men man kan säga att värderingen av bolaget känns fullt rimlig och logisk, säger Per Harrysson som behåller sin vd-roll i byrån under en överskådlig framtid.
– Tanken är att vi kör vidare som vanligt.

Varför säljer ni en så pass stor del av företaget?
– Vi är en byrå som har vuxit sakta men säkert, framförallt på marknaden i södra Sverige. På en växande marknad måste vi samtidigt vara beredda på att ta ett större kliv för att bibehålla vår position, men det klarar vi inte själva. Därför känns det jättebra att ha med en stark och trygg partner i båten, vilket gör att vi enklare kan expandera vår verksamhet.

Vilken typ av expansion siktar ni på?
– Det handlar bland annat om att i större utsträckning ta sig an kunder på nationell basis. Dessutom vill vi ta en position och stärka vårt erbjudande till företag som påverkas av en allt mer övergripande digitalisering, säger Per Harrysson.

Det är inte första gången som Egmont köper in sig i kommunikationsbranschen. Företaget har tidigare investerat i content marketing-byrån Klintberg/Niléhn, den norska byrån Sempro samt den danska sociala medier-byrån Patchwork. Därutöver har Egmont tagit mark inom e-handeln, med strategiska satsningar i bolag som Bagaren och kocken samt Jollyroom.
– Vi har bestämt oss för att växa via förvärv med en strategi som omfattar flera delar. En av delarna är att utveckla vår förlagsverksamhet. En annan är att satsa på e-handel samt det som vi kallar för marketing services där bland annat Kan nu finns med, säger Per Kjellander.

Håll koll på det skånska näringslivet – följ oss gärna på Facebook.