Sju misstag att undvika på anställningsintervjun

Att bli kallad till intervju innebär ett steg närmare jobbet. Men också en del förberedelse och ofta en stor portion nervositet. Karriärcoachen Emma Pihl delar med sig av tips för vad du bör tänka på – och undvika – för att landa jobbet.
Emma Pihl. Foto: Paulina Westerlind Emma Pihl. Foto: Paulina Westerlind

Hur förbereder man sig bäst inför en anställningsintervju?
– Gör en tankekarta med det du vill ha sagt om dig själv. Lita inte på att intervjuaren kommer ställa frågor som plockar fram allt det viktiga hos dig. Fundera också på hur du kan förstärka de egenskaper du säger att du har. Säger du till exempel att du är idérik, så låt det lysa igenom i dina svar under intervjun. Läs på om företaget – om du har koll så blir du ännu intressantare.

Vad är viktigast att tänka på?
– Tänk på att intervjuaren också bara är människa. Frågorna ställs inte för att hitta fel utan för att ta reda på om du är rätt för tjänsten. Gå, stå och klä dig som en vinnare. Titta absolut inte ner i mobilen innan samtalet utan sträck på dig, andas och för dig som att jobbet redan är ditt. Och var dig själv.

Hur undviker man att bli nervös?
– Andas och fokusera på bra, hjälpande tankar istället för skrämmande och negativa tankar. Tänk på intervjuaren som att hen tycker om dig och är intresserad av dig. Du har ju ändå fått komma på intervju.

Men ett visst mått av nervositet kan ofta vara något positivt, menar Emma Pihl.
– Lite nervositet kan vara ett bevis på att man är taggad och att jobbet är så intressant att man ändå bryr sig om sin prestation. Men blir man alldeles för nervös så kan man berätta det för intervjuaren för att avväpna situationen. Att försöka dölja nervositet kan ofta göra en mer nervös.

7 saker att undvika på anställningsintervjun:

  1. Att klä dig eller spela någon du inte är. Om du får jobbet får du jobba väldigt hårt för att vara någon annan, så var din bästa version av dig själv.
  2. Att prata skit om tidigare arbetsgivare. Det riskerar att ge fel bild av dig, och världen är liten.
  3. Att gå in på detaljer utan poäng eller koppling till intervjusituationen.
  4. Att ljuga. Ge den bästa bilden av dig själv men var inte oärlig.
  5. Att säga något som är till din nackdel om du inte får frågan.
  6. Att nedvärdera dig själv eller att överlägset skryta. Ödmjukhet och glimten i ögat gör det enklare för de flesta att passa in i vilken kultur som än råder på arbetsplatsen.
  7. Ge referenser som du inte talat med innan. Referenserna ska vara förberedda att någon ringer för att ge bästa återkoppling om dig.

Fakta: Emma Pihl

  • Coach och föreläsare inom ledarskap och personlig utveckling. Har även skrivit sju böcker i ämnet.
  • Vd på och grundare av företagen Inspirera och Swedish Posture.

Läs mer:

Håll koll på det skånska näringslivet – följ oss gärna på Facebook.