Högtid för handeln – tre experter om smarta paket och varför vi shoppar

Julen är den mest intensiva tiden för många företag. Hur sticker man ut i reklambruset och hur ser framtidens affärer ut? Vi tog hjälp av tre forskare i Lund för trender inom handel och konsumtion.
Fyra av tio handlare planerade att ta in extrapersonal under julhandeln, vilket innebär omkring 20 000 fler jobb under julen, enligt Svensk Handel. Fyra av tio handlare planerar att ta in extrapersonal under julhandeln, vilket innebär omkring 20 000 fler jobb under julen, enligt Svensk Handel.

1. Smarta paket. Annika Olsson, professor i förpackningslogistik och vicerektor på LTH.

Foto: Erik Andersson

Foto: Erik Andersson

Vad kännetecknar smarta paket i näringslivet?
– Att förpackningen är intelligent. Det vill säga, den har en koppling till logistiksystemet. Förpackningen bär på information om var och vad som ska skickas. Den kan läsas av till exempel med mobiltelefoner och vägleda hela vägen – så att paketet kommer fram i rätt tid, på rätt plats och till rätt person.

Vad finns det för trender inom förpackningsbranschen?
– Min forskning handlar mycket om livsmedelsförpackningar. Där finns en trend av ”gröna” förpackningar hos både näringsliv och konsumenter. Man tittar på förnyelsebara råvaror och hur förpackningar kan återanvändas, så att de till exempel inte skräpar ned våra hav. En annan trend är att jobba med nya teknologier, så att förpackningen klarar sin viktigaste uppgift: att skydda sitt innehåll.

Vad tycker du själv bäst om, hårda eller mjuka klappar?
– Varken hårda eller mjuka! De klappar jag tycker bäst om är sådana som egentligen inte är klappar, utan gåvor till behövande.

2. Mellandagsrea. Johan Anselmsson, universitetslektor på Ekonomihögskolan i Lund.

johan
Vad är det med reklam som får oss att vilja handla?
– Det mest primära är kunskap och kännedom, att man får reda på eller påminns om en produkt. Den andra delen handlar om värden – när vi ser annonser triggas olika saker hos kunden. Det kan vara funktionella aspekter eller mer känslomässiga, som att man vill tillhöra en grupp som förknippas med ett visst varumärke. Och alla, jag menar alla, underskattar betydelsen av det känslomässiga.

Varför då?
– Vi tror att vi är mer rationella än vad vi är, både konsumenter och företag. De flesta beslut bygger på något irrationellt. Det kan även gälla teknologier i själva produkten. Hur vet vi till exempel att metall är bättre än plast? ”Plast känns mer plastigt, då måste det vara sämre”, kan vi tänka. Det bygger mer på känsla och intuition.

När fattade du själv ett irrationellt beslut senast?
– Alla säger att de inte påverkas av reklam, med det gör man ju. Själv har jag ofta på tv:n i bakgrunden när jag jobbar. Häromdagen beställde jag vin av mina föräldrar som skulle till Tyskland, och undrade efteråt varför jag beställt just det vinet som jag inte druckit på många år. Kort därpå hörde jag reklamslingan för just det företaget gå igång igen på tv:n.

3. Framtidens handel. Anna Jonsson, docent i företagsekonomi på Ekonomihögskolan i Lund.

Foto: Sebastian Borg

Foto: Sebastian Borg

Hur ser framtidens affärer ut?
– De utvecklas i gränslandet mellan fysiska butiker och den digitaliserade handeln, visar våra forskningsstudier. Kundens upplevelse är i centrum. Bara för att det är möjligt att handla på nätet är det inte alltid enklast för kunden. Man vill kanske känna på produkten, få råd eller hämta ut varor som beställts på nätet. Framtidens handel ligger i mötet mellan det fysiska och det digitala.

Är det något företag som är särskilt duktiga på det?
– Ikea är ett av de företag vi har studerat, och de är bra på att hitta nya lösningar och arbetar nu med att integrera digitala funktioner med fysiska butiker. Många handlare står inför dilemmat om vilken roll butiken kommer att ha i framtiden när allt fler handlar på nätet. Mycket av Ikeas kunnande finns bland de som möter kunderna, och butikerna kommer ha flera och olika roller i framtiden. Det är kunnandet inom handel som är unikt och som är viktigt att ta tillvara på – i långa loppet handlar det inte främst om låga priser.

Hur handlar du själv till jul, i butik eller på nätet?
– Jag handlar inte så mycket och är nog ingen representativ julshoppare. Mest handlar jag i fysiska butiker. Men böcker och skivor – ja, jag handlar fysiska skivor – är smidigt att handla på nätet.

Fakta: Många får första jobbet i julhandeln

  • Fyra av tio handlare planerade att ta in extrapersonal under julhandeln, vilket innebär omkring 20 000 fler jobb under julen, rapporterar TT.
  • ”De som får extrajobb är ofta unga eller utrikes födda och kan annars ha svårt att få sitt första jobb. Många av de som får ett extrajobb under julen får sedan möjlighet att komma tillbaka”, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel till TT.
  • Enligt Svensk Handels julrapport bidrar merförsäljningen under julen också med 5,3 miljarder kronor i skatteintäkter till staten.

Bildextra: Skånsk julhandel från förr

Håll koll på det skånska näringslivet – följ oss gärna på Facebook.