Så pitchar du affärsidén perfekt

Investerare, kunder eller samarbetspartners. Oavsett vem du ska locka till ditt företag kan en slagkraftig pitch ofta vara avgörande. Pitchexperten Nick Hawtin delar med sig av sina bästa tips för hur du pitchar perfekt.
En gång i månaden coachar Nick Hawtin entreprenörer i att pitcha på Minc. Foto: Laerke Field Andersen En gång i månaden coachar Nick Hawtin entreprenörer i att pitcha på Minc. Foto: Laerke Field Andersen

– Vikten av att ha en pitch har vuxit. Det finns så många fler startups i dag och pitchen har blivit ett sätt att skilja sig från alla andra, säger Nick Hawtin.

Han är medgrundare till Foo Café i Köpenhamn och sedan ett och ett halvt år tillbaka pitchexpert på Malmöinkubatorn Minc. En gång i månaden arrangerar Minc evenemanget Open Pitch där Nick Hawtin hjälper entreprenörer att förbättra sina pitchar.
– Jag började med något liknande i Köpenhamn för fyra, fem år sedan. Många kommer flera gånger för att slipa på sin pitch eller prova olika inriktningar, det är kul, säger han.

En pitch är att sälja in en idé hos någon, en potentiell investerare, kund eller samarbetspartner. Ofta handlar det om att fånga åhörarens uppmärksamhet och intresse på kort tid.
– En pitch är klar och effektiv kommunikation. Hur lång den är måste matcha situationen du är i men alla bra pitchar innehåller ett problem, din lösning på problemet och vilka fördelarna andra kan dra av den, säger Nick Hawtin och fortsätter:
– Som med penicillin. Jag bryr mig inte förrän jag vet att det räddar mitt liv.

Han menar att det vanligaste misstaget folk gör är att prata för fort under pitchen.
– Och att prataprataprata om produkten. Därför är det bra att öva sin pitch inför andra. Att förklara för andra som inte jobbar med det du gör hjälper dig att hitta fokus och att tydliggöra affärsidén även för dig själv, säger Nick Hawtin.

Nick Hawtins tre bästa tips för hur du lyckas med din pitch:

  1. Ha en tydlig förfrågan. Till exempel: ”Vi vill ha en miljon kronor till försäljning och marknadsföring för att bevisa att det finns en marknad för den här produkten” eller ”Vi vill introduceras för stora återförsäljare som kan hjälpa oss testa vår prototyp på marknaden för att validera vårt koncept”.
  2. Tala till din publik. Pitcha specifikt och direkt till potentiella investerare, partners, anställda eller medgrundare. Rikta dig till deras behov och fördelar.
  3. Öva inför publik. Att pitch-träna kan göra en ofantlig skillnad. Evenemang som Open Pitch på Minc ger dig möjlighet att öva inför en publik som är i samma situation. Det ger dig nyttig feedback innan du pitchar på allvar.

Håll koll på det skånska näringslivet – följ 8till5:s nyhetsbrev.