Efter Sprinkles köp av Saplo – nu ska Strossle växa i Malmö

Sprinkle, som har utvecklat en tjänst för nyhetssajter att sprida artiklar, växer i Malmö. Under nästa år ska teknikteamet på arton personer fördubblas. Och omsättningen växa till 150 miljoner kronor.
Sprinkle köper Saplo och byter namn till Strossle. Mattias Tyrberg vd för Saplo, Magnus Hultman vd för Sprinkle/Strossle och Johan Unger, COO och medgrundare. Foto: Fredrik Norrlid

Sprinkle har tagit fram en widget som nyhetssajter kan placera under sina artiklar. Där rekommenderas läsaren andra artiklar baserat på vad som är populärt, vad besökaren tidigare har läst och innehåll som delas mycket på sociala medier.

Sprinkle har sitt huvudkontor med fem personer i Stockholm. Den arton personer starka utvecklingsavdelningen sitter i Malmö, eftersom vd:n Magnus Hultman såg att det var lättare att rekrytera utvecklare i Skåne än i Stockholm.

Mattias Tyrberg, grundare av Saplo. Foto: Fredrik Norrlid

Mattias Tyrberg, grundare av Saplo. Foto: Fredrik Norrlid

Nyligen köpte Sprinkle det Malmöbaserade textanalysföretaget Saplo. Saplos teknik ska användas för att bättre förstå vilka artiklar som läsaren är intresserad av och på så sätt förbättra rekommendationerna. I samband med uppköpet byter Sprinkle namn till Strossle.
– Det här är vårt första förvärv, säger Magnus Hultman, vd för Strossle. Vi tittar på möjligheten att förvärva mer teknik om det skulle behövas.

Maguns Hultman, vd för Strossle. Foto: Fredrik Norrlid

Maguns Hultman, vd för Strossle. Foto: Fredrik Norrlid

Strossle har tidigare använt sig av en tredjepartslösning för textanalys. För Magnus Hultman var förvärvet självklart.
– Om vi ska kunna växa och gå in på större marknader så är det viktigt att äga tekniken själva. Då kan vi inte förlita oss på andras lösningar.

Strossle grundades som Sprinkle våren 2013. Målet var att öka räckvidden för artiklar och videoinslag på nyhetssajter. Idag finns Strossles teknik på omkring 350 sajter i Sverige. Tjänsten är gratis för tidningar att använda, om Strossle i gengäld får distribuera annonser i widgeten.
– Vi vill kunna ta allt redaktionellt innehåll och se till att det får sin maximala räckvidd, säger Magnus Hultman. När räckvidden ökar får man fler sidvisningar som kan ge högre annonsintäkter.

Enligt Magnus Hultman gör Strossle två miljard rekommendationer i månaden och finns på ungefär var fjärde sidvisning från de svenska mediehusen.

Nu arbetar bolaget med att utveckla en besöksaccelerator, där man skapar en samlad startsida som innehåller nyheter anpassade för varje enskild läsare. Nyheterna kommer från en mängd olika nyhetssajter.
– Vi identifierar besökarens intresse och skapar en sida där vi vet att besökaren kommer att klicka vidare. Jag menar att publicister måste hjälpas åt för att öka räckvidden och skapa en lönsammare kärnaffär och med acceleratorn garanterar vi att vi kan leverera ett visst trafikmål till publicisterna.

Johan Unger, Strossle. Foto: Fredrik Norrlid

Johan Unger, Strossle. Foto: Fredrik Norrlid

Johan Unger, medgrundare till Strossle, säger att acceleratorn är ett steg mot en mer personlig webb.
– Här kan den enskilde läsaren få det han är intresserad av och inte det som publicisten bestämmer att han ska läsa, säger han.

2014 omsatte Strossle 5,6 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 2 miljoner kronor. Nu växer bolaget 20 procent i månaden omsättningsmässigt.
– Vi omsätter runt 45 miljoner kronor i år och ska tredubbla det nästa år, säger Magnus Hultman.

Strossle finns idag på sex marknader och planerar att expandera till ytterligare fyra, fem länder under nästa år.